Laat het stromen, Panta Rhei #verteljeverhaal

 

watervalMensen leren altijd en overal. Gek genoeg zijn we ons niet constant bewust van ons leren.
We noemen dat onbewuste en non-formele leren: informeel leren.

Informeel leren valt onder de zogenaamde “fuzzy concepts” en is dus lastig te definiëren.
Marsick en Volpe (1999) geven een aantal kenmerken van informeel leren.

  • Het maakt deel uit van onze dagelijkse routine.
  • Wanneer ons bestaande repertoire aan kennis, vaardigheden en houding geen oplossing biedt wordt informeel leren getriggerd. We hebben een vraag/probleem en willen dat NU oplossen.
  • Veel van het informele leren is impliciet, we zijn ons niet zeer bewust van het feit dat we leren.
  • Het leren verloopt niet gestructureerd, het is meer een samenloop van toevalligheden en willekeur.
  • Er is sprake van een inductief proces van actie en reflectie
  • We leren niet individueel maar het is veelal een sociaal gebeuren waarin anderen (collega’s of klanten) een rol spelen.

Waarom ik ineens met informeel leren als onderwerp kom? 

Eenvoudig, ik moet nog een paper herkansen voor de Master Leren en Innoveren en was bezig met het verzamelen van bronnen over informeel leren.  De eerste afgekeurde  paper ging over motivatie en ik denk dat ik nu de motivatie eens tegen informeel leren aan ga leggen.
Is er een leerpsychologie die iets zegt over informeel leren, is informeel leren meetbaar of beoordeelbaar en hoe verhoudt motivatie zicht tot informeel leren.
Ruim voldoende wetenschappelijke bronnen voorhanden en juist ,vanwege mijn weerstand tegen gestuurde en formeel georganiseerde schoolse trainingen voor leraren in professionaliseringstrajecten, mooi om mee verder te gaan.

Handig zulke schrijfopdrachten, deze wordt in elk geval vervolgd……

 

Referentie:

Marsick, V & Volpe, F.M. (1999). Informal learning on the job. Advances in developing human resources, no 3. San Fransisco: AHRD and Berret Koehler.

Een reactie plaatsen