In de Cloud met SURFdrive

Afgelopen vrijdag mocht ik aanschuiven bij Surf voor een intiem Edubloggers moment.
Volgens mij zijn de edubloggers 3 jaar geleden voor het eerst bij Surf geweest om daar te kijken en luisteren naar de ontwikkelingen die gaande waren en wordt dit regelmatig herhaald.
Toen zat ik er nog wat dubbel in, vanwege een arbeidsrelatie en een zakelijke kijk op de zaken.
Nu stond ik er afgelopen vrijdag wat meer open in.

surfdrive

Op verzoek van de doelgroep (lees universiteiten en hogescholen) is er (in overleg met diezelfde doelgroep) een community cloud oplossing gebouwd voor de online opslag van documenten, SURFdrive genaamd.
Een van de eisen die de doelgroep gesteld heeft,  is dat in elk geval de gebruikerservaring van bijvoorbeeld Dropbox, Google Drive of One Drive geëvenaard moet worden.
Daarnaast, want daarom is het ontwikkeld, zijn de data sterker beveiligd en staan de servers op Nederlands grondgebied (dit in het kader van de Patriot Act).

Wat mij betreft uitstekend en altijd beter dan de ingewikkelde procedures bij veel instellingen door eerst in te moeten loggen achter een veilige muur als Citrix of VPN en dan met de hand kopiëren en plakken.
Dan staan de documenten op de servers van scholen zelf en is er niets in de wolken of het moeten de stofwolken van de bezemkast zijn.
Het andere uiterste is de ook door mij vaak gebruikte (mediawijs kiezend) gratis online opslag bij  Dropbox, Google Drive of One Drive.

Veel docenten zijn zich, denk ik,  nog steeds niet voldoende bewust van de gevaren en eventuele ongemakken die gratis opslag in de “Public Cloud” biedt. Naast hacken en dus openbaring van gegevens van bijvoorbeeld studenten, is ook de back-up niet gegarandeerd. Wanneer je dus examenstukken in een “Public Cloud” oplossing parkeert en kwijtraakt zijn de rapen gaar.
Wetend dat veel docenten ook nog steeds denken dat het wachtwoord 1960Truus een veilig wachtwoord is, denk ik dat SURFDrive een mooie tussenoplossing is.
Of het zelf gebouwd moest worden en waarom vraag ik me wel af, want ik heb toch bij mijn vorige werkgever eenzelfde oplossing gezien die er prijstechnisch niet voor onderdeed.
Maar daarvan zou ik ook kunnen zeggen dat de grote groene club de kans gemist heeft.

Er is dus nu de Private Cloud (op de schoolservers plaatsen van documenten), Community Cloud (SURFdrive) en Public Cloud (de rest).
Er gaat nog wel wat water door de zee voor alle bij Surf aangesloten instellingen hun medewerkers en hopelijk ook zeer snel studenten toegang kunnen geven tot SURFdrive.
Ook zal er nog een flinker “verleidingsslag”moeten gaan plaatsvinden om de medewerkers bewust te laten kiezen wat waar te parkeren.

Ik mag met een test account een week proefdraaien. Ik vrees dat ik als Student in de Master Leren en Innoveren bij Stoas al afgestudeerd ben,  voor wij als schooloverstijgende duaal studenten gebruik kunnen maken van SURFDrive.
Want ik zie de meerwaarde juist voor ons in. Veel studiegenoten hebben een schoolaccount (HBO en MBO) sommigen niet (Karin) en daar zouden we dus kunnen samenwerken in een extra beveiligde omgeving aan onze papers en onderzoeken.
Mooier nog, we zouden ze daar ook zonder ingewikkeld gedoe kunnen delen met anderen. Voor publicatie en beoordeling mogen papers niet online beschikbaar zijn (of met heel veel waarschuwingen).

Mooi om weer even bijgepraat te zijn en slim van Surf om Edubloggers te informeren,  anders had deze blogpost er niet gestaan.
Lees hier meer over SURFdrive

Een reactie plaatsen