Een rondje langs uw communicatie velden?

Onlangs mocht ik bij een studiedag een presentatie verzorgen over de interne en externe communicatie van de school.Het is best lastig als school om daarmee aan de slag te gaan.

Logischerwijs horen de beschikbare middelen zoveel mogelijk naar onderwijs te gaan en moeten scholen geen geld verspillen aan dure websites en/of communicatie adviseurs.
Toch is het wel handig om heel af en toe eens een rondje langs de velden te (laten) maken.

Hoe presenteren wij ons als school op de website, waarin zijn wij anders dan de andere scholen in onze omgeving, wie zijn onze ambassadeurs, hoe informeren wij de verschillende doelgroepen en is het wel zo slim om een link naar Twitter of Facebook op onze site te hebben als (basis)school?

Imago is het beeld dat anderen van iets of iemand hebben.
Daarmee wordt niet de uitstraling van een school bedoeld maar echt zou een school eens kunnen kijken naar “hoe anderen de school zien”. Bij de keuze van een school hebben leerlingen en ouders zowel emotionele als rationele overwegingen. Juist een goed imago helpt bij de keuze. “Het uitstralen van trots” is daarbij een van de belangrijkste onderdelen.

boekcoverIk kreeg het boek Krachtig van binnen sterk naar buiten door Sandra van der Bolt en Twanny Verdonschot opgestuurd. Ik denk dat scholen aan de hand van dit boek heel goed zelf aan de slag kunnen met de interne en externe communicatie.

Het boek is opgebouwd uit beschrijvingen per thema met daarin zichtbaar de samenvatting van de gebruikte terminologie. In de tekst wordt er met iconen gewerkt. Deze zijn eerder in een legenda beschreven: Activiteit, Profilering, Idee en Tip, zodat je weet waar de beschrijving bijhoort en wat er mee gedaan kan worden.

Stapsgewijs word je geholpen om op praktische wijze om de P(ublic)R(elations) van je school vorm te geven. Op deze manier kun je als school, of beter als team werken aan een doordacht en goed imago van je school.

In vier stappen: Schoolprofilering, Ambassadeurschap, De Gastvrije school en Communicatie, word je meegenomen hoe je dat aanpakt. De stappen worden voorzien van heldere en invulbare bijlagen achter in het boek.
Hoe pak je de communicatie rond slecht nieuws aan? Waar, wanneer en hoe breng je slecht nieuws?
Als extraatje worden er handreikingen gegeven voor de organisatie van de open dagen en het eerste kennismakingsgesprek op school.

Ik zou een ander Social media protocol hanteren (deze bijvoorbeeld) want in het boek wordt verwezen naar een negatief protocol dat gericht is op wat niet mag in plaats van kansen.
Ook mis ik de suggestie voor een weblog op de school website. Maar ja, ik ben daarin natuurlijk bevooroordeeld.

Scholen hebben met dit boek een mooie leidraad om serieus aan de slag te gaan met een doordacht plan rond communicatie en PR zowel naar binnen als naar buiten.

Als u mij nu het eerste rondje langs de velden laat doen, mag u zelf daarna zelf het team naar de overwinning leiden.

Een reactie plaatsen