Sociale Media Strategie: Do’s en Dont’s om een Doen tot stand te brengen,

Ik weet bijna zeker dat bij een aantal scholen dit geluid bij de kick-off vergadering van de dienst Marketing en Communicatie te horen was.

De kreten:
Onze studenten verdienen het om antwoord te krijgen op vragen.
We kennen de doelgroep en weten waar zij zich online bevinden.
We  luisteren naar de klant.
Onderwijs staat 100% voorop.
Leren voor de Toekomst.

….staan waarschijnlijk in veel communicatieplannen, maar gebeurt er werkelijk iets mee?
Met alleen iets roepen kom je er niet.

social-enterprise

Laten we eens gewoon 10 do’s en dont’s pakken om een eerste DOEN met Sociale Media tot stand te brengen

Do’s

  • Bepaal een strategie, deel deze intern en houd je daar aan.
  • Gluur bij de buren, er zijn scholen die de sociale media strategie actief opgepakt hebben
  • Maak keuzes, welk platform gebruik je voor welke doelgroep.
  • Humor is voor alle leeftijden en haalt scherpe randjes er soms af.
  • Zoek ambassadeurs binnen de school en beloon hen.
  • Zorg dat je de goede tools hebt om altijd en overal bij de accounts te kunnen
  • Monitor de activiteiten en wat er over je gezegd wordt.
  • Wees actief, volg terug
  • Communiceer gevarieerd, geef antwoord op vragen
  • Neem en geef er de tijd voor.

Don’ts

  • Schreeuw niet de hele dag hoe goed de school is maar lees reacties en reageer
  • Als je berichten inplant zorg er dan voor dat je ze ook op goede tijden/dagen verstuurd
  • Straffen van media onwijze acties helpt niet, ga het gesprek aan
  • Volg terug om zo ook door middel van directe berichten escalaties te voorkomen
  • Roep niet als school maar laat zien (via het profiel) wie er communiceert
  • Retweet niet alles wat je tegenkomt maar kijk eerst of het waarde heeft voor je doelgroep
  • Dode accounts, 0 tweets: plaats altijd een eerste bericht waarin staat waar en hoe je communiceert
  • De week duurt 7 dagen en een dag heeft 24 uur, alleen tussen 10 en 15 uur reageren werkt niet.
  • Probeer niet de regie te nemen en voor te zeggen wat er allemaal gezegd mag worden
  • Het moet van de baas dus ik doe het dan maar….ongemotiveerd berichten plaatsen is killing

 

Natuurlijk wil ik scholen graag helpen, met een inspiratiesessie, een programma waarin alles inbegrepen is of alleen online ondersteuning.

We hebben er geen geld voor is een dooddoener, heb je al eens uitgerekend wat het oplevert als je een paar studenten binnenboord houdt of haalt en zo net genoeg aanmeldingen krijgt om een nieuwe lesgroep kunt starten?

DOEN? Stuur me een Tweet als je hulp nodig hebt ….bellen mag ook!

1 gedachte over “Sociale Media Strategie: Do’s en Dont’s om een Doen tot stand te brengen,

  1. Je hebt al veel opgenoemd, maar bij de Do’s zou ik nog zetten: bepaal je tone of voice en soort content per doelgroep. Maakt nogal wat uit of je voor een vakgenoot schrijft of een student van 16!

Een reactie plaatsen