Dag, ministeries van zenden

Vaak maak ik over de Twitter en Facebook accounts van grote mbo en hbo instellingen de grap dat zij ‘ministeries van zenden’ zijn.

Daarmee bedoel ik dat de beheerders van de accounts enkel links, retweets en eigen berichten publiceren, maar niet communiceren.
Veelal wordt er niet gereageerd op vragen en opmerkingen die aan hen gericht zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar helaas bevestigen zij de regel.
Zenden, zenden en nog eens zenden.

Als school zou je de leerlingen/studenten ook kunnen zien als klant en de dienst marketing en communicatie zou zich als een bedrijf op moeten stellen.
Het plegen van webcare (je geeft om de klant) in plaats van eenzijdig te roeptoeteren.

Waarom zouden studenten, ouders en andere geïnteresseerden  jouw Twitter account gaan volgen als je niets anders doet dan Tweets over jezelf (lees de school) de wereld insturen?
De kracht van Twitter en ook Facebook zou je kunnen halen uit het interacteren met je klant. Op die manier kun je ook zicht krijgen op knelpunten en verbeterpunten in je organisatie. Denk eens aan de roosters en roosterwijzigingen die niet lekker doorkomen bij leerlingen/studenten. Open dagen, niet alleen aankondigen maar ook door een hashtag (#) te gebruiken vragen over de school te beantwoorden.

Daarnaast kun je op die manier ook uitglijders van collega’s en leerlingen/studenten voorzichtig bijsturen…in plaats van wachten tot het kwaad geschied is en jouw organisatie op sites als geenstijl onderuit gehaald wordt, damage control dus.

Natuurlijk is dat niet in een eenmalige workshop of training te leren. Het vergt een gedragsverandering en bewustwordingsproces.
Ook  heb je daar als team een gezamenlijke strategie voor nodig en maak je afspraken met elkaar hoe je webcare inricht.

Nieuwsgierig geworden?
Tweet, bel of mail me om een afspraak te maken, ik denk dat ik wel kan helpen!

Een reactie plaatsen