Koppel het bekwaamheidsdossier aan het lerarenregister

In de wet BIO staat dat de werkgever het bekwaamheidsdossier van de leraren bijhoudt en dat de leraar steeds aantoont aan zijn bekwaamheid gewerkt te hebben.

Ware het niet dat heel veel scholen (werkgevers) geen bekwaamheidsdossier hebben maar het personeelsdossier zien als bekwaamheidsdossier. Ik denk dat er een onderscheid moet zijn. In een personeelsdossier zitten namelijk ook zaken als arbeidsverleden, verslagen van functioneringsgesprekken en bijvoorbeeld ook verklaring omtrent gedrag.
Zitten er ook andere instrumenten in het standaard personeelsdossier? Is er een ruimte voor reflectie, het maken van een ontwikkel- of eigen scholingsplan? Feedback? Intervisie verslagen?
Leveren leraren echt die certificaatjes van een studiedagje of congres trouw  in?
Daarnaast, wie vult het dossier en wie is eigenaar?

Op dit moment heeft 7% van de leraren zich ingeschreven in het lerarenregister. Nog steeds ben ik tegenstander van deze manier van registreren omdat niet ALLE docenten (die bevoegd zijn) er een plaats in hebben. Particuliere opleiders en zelfstandig ondernemers hebben geen plek in het lerarenregister. Het eigenaarschap is niet helder, wie kijkt er in dat register? Ook zou de eindigheid van bevoegd zijn bekeken moeten worden. Blijft een behaalde bevoegdheid in 1979 geldig?
De werkgever is samen met de leraar verantwoordelijk voor het aantonen van de bekwaamheid.
Daarnaast is de accreditatie van trainingen en evenementen die geldig zijn voor het lerarenregister,  meer van belang voor de PR van aanbieders dan voor de leraren zelf. Er is  weinig kwalitatieve controle op de geaccrediteerde trainingen. Vreemd is dat er bij accreditatie gesproken wordt over “gekwalificeerde” trainers…maar wie checkt dat en wat is een gekwalificeerd trainer, want ze staan niet standaard geregistreerd in het lerarenregister?
Veel leraren weten niet eens van het bestaan van een lerarenregister af, dus er is ook nog eens een imagoprobleem.

Dat sommige scholen het lerarenregister als pilot gaan invoeren is niet omdat het idee zo goed is, maar bij gebrek aan beter. Nog steeds is niet helder wie de inhoudelijke controle gaat doen en wie eigenaar is van de inhoud.
Het scheelt scholen wel een investering in een systeem waarin zij leraren de ruimte bieden hun professionele ontwikkeling vast te leggen op een manier die de leraren passend vinden.
Het lerarenregister zegt ook niets over de kwaliteit van een leraar en het onderwijs, maar alleen van het geregistreerd zijn.

Al heel lang ben ik voorstander van een ePortfolio voor iedereen. Als we dat zouden hebben en vervolgens een technische oplossing zouden zoeken voor uitwisseling van data (denk ook aan de check van diploma’s via DUO)  dan zou het beter werken.

Ik ben eigenaar van het ePortfolio en deel dat wanneer het mij uitkomt. Ook bepaal ikzelf wat ik deel

Voor onderwijs heb ik inmiddels een digitaal bekwaamheidsdossier van Paragin te leen en ben ik vast van plan om daar een pilot op een school mee te starten. Vervolgens wil ik het gesprek aangaan met de onderwijs coöperatie om te testen of de import van data in het lerarenregister mogelijk is.
Op deze manier houden we de minister tevreden en kunnen leraren tenminste als eigenaar van hun eigen ePortfolio bijhouden wat zij van belang vinden om bij te houden.

Wie?

Een reactie plaatsen