30 dagen is 30 dagen…betalen maar!

Een van de minder leuke dingen van het zelfstandig ondernemerschap vind ik de administratie. Een deel daarvan heb ik gelukkig onder kunnen brengen bij iemand die er wel plezier in heeft en de aangiftes inkomsten en omzet belasting regelt. De facturatie en het bijhouden van uitgaven en kosten is mijn eigen taak.
Nou is het sturen van een factuur niet zo ingewikkeld maar dat binnenhalen van de betaling is toch soms wat lastiger.

Eigenlijk is het gewoon niet netjes van een opdrachtgever (hoe groot of klein dan ook) dat de 30 dagen grens standaard overschreden wordt, maar dat terzijde.
Sinds maart 2013 is er zoiets als een Wet betalingstermijn waarin e.e.a beschreven wordt.

Wanneer is de Wet Betalingstermijnen van toepassing?
De Wet Betalingstermijnen geldt voor betalingen bij handelstransacties tussen bedrijven onderling (B2B) of tussen bedrijven en overheidsinstanties.

Wat zijn de gevolgen bij geen of te late betaling?
Wie de factuur niet of te laat betaalt, moet een boete betalen. Het gaat hier om een percentage van de factuur, met een minimum van 40 euro.

En daar zit je dan als ZZP’er met een email adres naar facturen@…. of crediteuren@…..
Mailen kan wel, maar een standaard ontvangstbevestiging is er ook vaak niet en dus bij het eerste vriendelijke verzoek of de rekening betaald kan worden weet je niet of deze mail ontvangen wordt.

Natuurlijk ga je niet dreigen met een boete bij een opdrachtgever…voor jou 10 anderen. Jammergenoeg beseft een opdrachtgever dat ook. Het getuigt gewoon niet van goed “opdrachtgeverschap” als je mensen telkens achter een betaling voor geleverde diensten aan laat gaan.

Die mensen die achter het e-mailadres facturen@…. of crediteuren@…. zitten kunnen er ook niets aan doen, het zal wel de geaccepteerde standaard zijn.

Wedden dat ze harder gaan lopen als gaat gelden dat – wanneer rekeningen niet binnen de wettelijke betalingstermijn betaald zijn – zij hun salaris evenveel dagen later uitgekeerd krijgen.

Afspraak is afspraak en dat geldt ook voor het op tijd betalen van rekeningen!

2 gedachten over “30 dagen is 30 dagen…betalen maar!

  1. Herkenbaar….maar werk nu voor twee opdrachtgevers die binnen 5 dagen betalen..Elke maand weer. Zo kan het dus ook.

  2. Hoi Karin,

    Dat is inderdaad heel vervelend. Ook ik heb daar wel eens mee te maken, soms blijft een factuur wel meer dan 60 dagen openstaan. Overigens heb ik ook klanten waar 60 dagen de standaard betalingstermijn is. Als je de opdracht aanneemt dan ga je ermee akkoord.

    Overigens heb ik wel veel meer rust sinds ik http://www.factuursturen.nl gebruik en daar kun je, als er echt niet betaald wordt, redelijk goedkoop een formele brief de deur uitdoen. Ook het zien van openstaande rekeningen en een herinnering sturen gaat erg gemakkelijk.

    Wat het beste helpt (maar wat ik zelf vervelend vind) is het bellen van mensen.

    Hartelijke groeten,

    Marcel de Leeuwe

Een reactie plaatsen